verkoopstrucs-supermarkt.jpg

december 2021

Kent u deze 13 verkooptrucs in de supermarkt?

U gaat naar de supermarkt om een tros bananen, en keert naar huis met een tros bananen én een doos koekjes én een krant én een fles wijn? Dan bent u niet de enige. Supermarkten weten wat ons doet kopen en passen deze trucs maar al te graag toe. Zo kijkt u doorheen de verkooptrucs in de supermarkt en keert u enkel met die tros bananen naar huis ...

1. Makkelijk binnen, moeilijker buiten

Om te beginnen is het vaak niet makkelijk om een supermarkt weer uit te komen als u eenmaal binnen bent. Typerend is de eenrichtingsingang: om weer naar buiten te gaan, bent u dikwijls gedwongen door een (groot) deel van de winkel te lopen om een uitgang te vinden.

2. Hoe groter de mand of de kar, hoe meer u koopt

Een pak melk en een broccoli kunnen er nogal eenzaam uitzien in een grote winkelkar. Tenzij u voor een week aan boodschappen doet, doet u er beter aan om het bij een mandje te houden - of beter nog om gewoon uw handen te gebruiken. Hoe groter de kar of de mand, hoe meer u immers geneigd zal zijn om die te vullen. Hoewel er geen ‘wetenschappelijke studies’ over beschikbaar zijn, zouden winkelwagens door de decennia heen overigens steeds groter zijn geworden. Feit of fabel? Door sowieso een mandje of géén mandje te gebruiken is de kans kleiner dat u thuiskomt met allerlei impulsaankopen.

3. Meteen in de juiste stemming

Bloemen, fruit en groenten vooraan in de supermarkt zetten is niet zo logisch. Als ze onderaan in de mand of de kar liggen, lopen ze meer risico om gekneusd of geplet te worden. Toch is er is een reden waarom ze bijna altijd daar worden geplaatst. Ze scheppen een sfeer van versheid en gezondheid. En dat werkt positief op uw humeur. En wie in een goede stemming is, neigt om meer uit te geven. Bovendien nemen mensen dikwijls hun tijd om groenten en fruit te selecteren (en daardoor worden ze onbewust minder gehaast).

4. Honger doet kopen

Niet alleen het oog wil wat, ook de neus. Supermarkten willen al uw zintuigen prikkelen vanaf het moment dat u binnenkomt. Daarom liggen de versgebakken broodjes vaak ook vooraan in de winkel. Dat wekt appetijt op, en wie honger heeft, koopt meer. Het is niet toevallig dat er sprays op de markt bestaan die geuren naar vers brood, koffie of chocolade.

5. De magie van muziek

Muziek in de supermarkt is er niet zomaar om u te entertainen. Een muziekinstallatie en muziek afspelen (auteursrechten) kost geld, en een kost brengt natuurlijk liefst ook iets op. Muziek beïnvloedt het winkelgedrag en vooral het soort muziek is belangrijk. Tientallen onderzoeken en experimenten tonen aan dat de juiste muziek mensen langer in de winkel houdt en tot meer verkoop leidt. Vrolijke muziek blijkt goed te werken in een supermarkt, maar het tempo mag niet té hoog zijn. Als de muziek wat trager is, blijken we ook wat trager te lopen. Dé beste muziek is natuurlijk degene die zowel klanten in de juiste stemming brengt, als medewerkers productief houdt.

6. Waar zijn de zuivelproducten?

Grotere supermarkten zijn ontworpen om klanten te verleiden er zoveel mogelijk tijd door te brengen. De zuivelafdeling ligt daarom vaak zo ver mogelijk van de ingang. Zo moeten klanten de hele winkel doorlopen, langs een overvloed aan verleidelijke producten, op weg naar de melk, eieren, kaas en yoghurt. Er zijn immers weinig mensen die niets uit de zuivelafdeling nodig hebben.

7. Populairste producten in het midden

De bestverkopende producten vindt u in het middengedeelte van het rayon, niet aan het begin. Supermarkten doen dit om het zogenaamde boemerangeffect uit te sluiten: sommige klanten willen gewoon winkelen voor wat ze nodig hebben, door het gangpad lopen, hun waren nemen en terug omkeren. Door de producten in het midden te plaatsen, zijn mensen sneller geneigd om door te blijven lopen (en dus meer van de winkel te zien dan gepland) in plaats van de winkelkar in de rayon proberen te draaien.

8. Duurdere producten op ooghoogte

De eerste plaats waar u kijkt als u een product zoekt is op ooghoogte. Supermarkten weten dat, dus plaatsen ze doorgaans de duurdere artikelen op de middelste schappen. Voor goedkopere alternatieven, dient u meestal naar de onderste en bovenste schappen te kijken.

9. Koopjes aan de kop?

Heeft u echt meer flessen shampoo of ontbijtgranen nodig? Waarschijnlijk niet, maar ze worden vaak aan het eind van het gangpad in het zicht geplaatst. De ‘kop’ van een rayon is dan ook verraderlijk voor impulsaankopen. Het uithangbord maakt misschien alleen reclame voor het product zelf, maar u bent vaak geneigd te denken dat het product in de aanbieding is, omdat er meestal grote hoeveelheden staan.

10. Smaakt naar meer?

Kleurrijke producten en geurende gebakjes zijn niet de enige manieren waarop supermarkten uw appetijt proberen te prikkelen. Sommige supermarkten bieden ook proevertjes aan. Om te proberen natuurlijk, en hopelijk ook om te kopen. Als u iets krijgt, bent u natuurlijk sneller bereid een ‘wederdienst’ te doen, dus om te kopen.

Als u eenmaal hebt beslist dat u die nieuwe worst naar huis wil nemen, kan u soms ook een handige receptkaart pakken die u aanmoedigt om vier andere dingen te kopen die die worst helemaal af zouden maken.

11. Prijszetting en de truc van 1,99 euro

Net als bij elektronicawinkels maken supermarkten gebruik van vergelijkende prijzen om consumenten te laten denken dat ze een betere deal krijgen. Door soms een gemiddeld geprijsde pot confituur naast een duurdere pot confituur te plaatsen, denkt u geld te besparen door het goedkopere artikel te kiezen. In werkelijkheid betaalt u gewoon de normale marktprijs.

Consumenten zijn ook eerder geneigd iets te kopen dat eindigt op .99 in plaats van op een rond bedrag. Dit staat bekend als het linker-cijfer-effect, waarbij mensen bij het vergelijken van prijzen alleen het getal links in hun hoofd registreren. Een product van 6,99 euro zal makkelijker verkopen dan hetzelfde product dat 7 euro kost omdat het veel goedkoper ‘aanvoelt’.

12. Hoe laat is het?

Ja, deze is eenvoudig. In de supermarkt (en andere winkels) komt u zelden een klok tegen. Geen klok betekent minder besef van tijd. De meeste supermarkten hebben om dezelfde reden weinig ramen of natuurlijk daglicht.

13. SOS snacks

Het was u al opgevallen dat nagenoeg elke supermarkt snoep en snacks aan de kassa etaleert. Een theorie is dat de supermarkt hiermee inspeelt op uw ‘beslissingsmoeheid’.  Hoe langer we in een supermarkt blijven, hoe minder rationele keuzes we maken en hoe meer we op ons gevoel shoppen, blijkt uit onderzoek. Na een halfuurtje winkelen zijn uw hersenen moe van het maken van keuzes. En dan heeft u wel een beloning verdiend, toch?