Het is een goed idee om uw wekelijkse uitgaven bij te houden in een huishoudboekje. Dat vergt enige discipline, maar het laat u toe om een gedetailleerd zicht te krijgen op uw inkomsten en uitgaven. Op die manier komt u te weten op welke posten u kunt besparen, vaak zonder te moeten inboeten op uw levenskwaliteit.
Zo’n huishoudboekje kunt u best opdelen in uitgaven en inkomsten die u per maand bijhoudt. In Excel kunt u een tabel opmaken die dan de totalen maakt voor het hele jaar. Wie Excel niet kent, kan hier meer uitleg vinden.
De uitgaven omvatten volgende onderdelen:
Er zijn ook uitgaven die maar één keer per jaar voorkomen. Die deelt u dan door 12 en vult u per maand in. Het gaat om verzekeringen (auto, brand, huis, diefstal, leven, hospitalisatie), water, ziekenfonds, rijtaksen, abonnementen op kranten en/of tijdschriften, lidmaatschap sport- en/of hobbyclub, persoonsbelasting, onroerende voorheffing, gemeentebelasting, provinciebelasting en renovatie aan het huis.
Met de inkomsten doet u net hetzelfde. Per maand vult u in hoeveel u hebt ontvangen aan loon-wedde, pensioen, kinderbijslag, werkloosheidsuitkering, invaliditeitsuitkering, ziekte-uitkering, intresten, terugbetaling van medische kosten en giften.
Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.
Maak een afspraak