Wie vaak het vliegtuig neemt, wordt regelmatig geconfronteerd met vertragingen, overboekingen of annuleringen. U kan daarvoor een schadevergoeding krijgen, en steeds meer organisaties willen u daarbij helpen. Toch bestaat daar ook een overheidsinstantie voor.
Een overboeking, een orkaan, een staking bij een bagageafhandelaar of een luchtvaartmaatschappij die failliet gaat... Allemaal omstandigheden die ertoe leiden dat uw vlucht vertraging heeft of dat u helemaal niet op vakantie kan vertrekken met uw geboekte vlucht.
Verschillende claimorganisaties willen u helpen om een schadevergoeding te krijgen als uw vlucht vertraging heeft, geannuleerd wordt of overboekt is. In België kan u als gedupeerde vliegtuigpassagier aankloppen bij Claim It en Happy Flights, maar ook Vlucht-vertraagd.be, onderdeel van het Nederlandse Green Claim, is sinds 2012 steeds nadrukkelijker bij ons aanwezig. Ook op het Amerikaans platform AirHelp kunnen Belgische consumenten terecht voor bijstand.
De meeste organisaties werken via het ‘no cure, no pay’-principe. Dat wil zeggen dat u hen niets verschuldigd bent als de luchtvaartmaatschappij u na hun tussenkomst geen schadevergoeding geeft. Krijgt u wel een schadevergoeding, dan betaalt u een ‘success fee’. Die bedraagt zo’n 25 tot 30 procent van de geïnde schadevergoeding. Daarnaast bent u soms ook nog dossierkosten verschuldigd. Die kunnen tot 25 euro per dossier en per klant oplopen.
Toch bestaat er ook een gratis alternatief waar u met u vragen en klachten terecht kunt, namelijk bij het Directoraat-generaal Luchtvaart, een overheidsinstantie die onderdeel is van de FOD Mobiliteit. Zij werken volgens hetzelfde principe als de commerciële spelers en nemen in eerste instantie contact op met de betrokken maatschappijen om te zien of er een vergelijk mogelijk is. Het grote verschil tussen deze overheidsdienst en de commerciële partijen is tijd: het Directoraat-generaal Luchtvaart werkt minder snel en dossiers kunnen er vier tot zes maanden aanslepen.
De Europese Commissie raadt passagiers aan om in eerste instantie zelf contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij. En als dat geen zoden aan de dijk brengt, om bij voorkeur een beroep te doen op de overheidsinstantie dan op de commerciële spelers. De Commissie heeft namelijk wantoestanden bij een aantal claimorganisaties vastgesteld. Gedupeerden wordt hoe dan ook aangeraden – als ze graag met een commerciële speler in zee willen gaan – om te controleren of de vergoedingen die commerciële spelers vragen, duidelijk op hun website vermeld staan.