Een cookie (ook wel een HTTP cookie genoemd) is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je een site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Je komt cookies dan ook vaak tegen bij websites waarbij je moet inloggen. Een cookie zorgt er dan voor dat bijvoorbeeld je gebruikersnaam wordt onthouden, of dat je op sommige sites ingelogd kan blijven (dat laatste raden we u overigens af met onze beveiligde omgeving).
Alle cookies hebben een looptijd. Sommige cookies worden verwijderd als je je browser afsluit. Andere kunnen een hele tijd op je computer blijven staan.
Ook al is het niet helemaal terecht - cookies zorgen er immers voor dat ons gebruiksgemak verhoogt - het begrip 'cookies' is inmiddels met privacy kwesties verbonden geraakt omdat ze informatie bevatten.
NIBC Direct hanteert een streng veiligheidsbeleid, daarom kan je afhankelijk van het type toestel (vnl. bij smartphone & tablet) waarmee je inlogt gevraagd worden cookies te verwijderen. We willen graag potentiële risico’s tot het minimum herleiden.
Manueel cookies verwijderen
Automatisch cookies verwijderen
Je kunt cookies automatisch laten wissen wanneer je de browser afsluit. Zo blijft informatie nooit lang bewaard. Let wel, als u de gewoonte heeft uw gebruikersnamen op te slaan, zullen die na het wijzigen van de settings bij het afsluiten van de browser steeds allemaal worden verwijderd.
Als je de cookies hebt verwijderd zal de foutmelding nog op het scherm verschijnen, maar je kan dan gewoon inloggen.
Phishing is de term die gebruikt wordt wanneer criminelen proberen via e-mail, pop-up of telefoon uw persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot uw bankrekening. Geef nooit uw persoonlijke gegevens door via e-mail of telefoon. De bank zal u deze nooit vragen.
Phishingberichten zijn soms slecht geschreven, ze kunnen slecht gespeld zijn en/of grammaticale fouten bevatten. Soms zijn ze zelfs niet in uw eigen taal.
In het veld van de afzender van de e-mail kan soms een vervalst e-mailadres staan. Controleer altijd of dat adres van uw bank is. In het geval van NIBC Direct is dat info@nibcdirect.be.
Heeft u een frauduleuze e-mail ontvangen? Bezorg hem ons op phishing@nibcdirect.be (liefst als bijlage) en laat het weten aan verdacht@safeonweb.be.
NIBC Direct, net als andere banken, neemt heel wat maatregelen om een maximale veiligheid van zijn informaticasystemen te garanderen. Ook u als gebruiker kan die veiligheid verhogen:
We willen dat onze website en beveiligde bankomgeving toegankelijk is voor iedereen. Maar veiligheid speelt een belangrijkere rol.
Daarom raden we aan om een toestel (computer, tablet of smartphone) te gebruiken waarop u een up-to-date versie heeft staan van uw besturingssyteem en uw internetbrowser. Indien u een oudere versie gebruikt van uw besturingssysteem of uw browser, kunnen we niet garanderen dat onze websites optimaal zullen werken.
Gebruikt u een computer waarop Windows XP, Windows Vista of Windows 7 geïnstalleerd is? Microsoft biedt geen technische ondersteuning meer aan voor deze besturingssystemen. Uw computer is daardoor kwetsbaarder voor virussen en andere beveiligingsrisico's. We raden u aan om een nieuw besturingssyteem te installeren dat wel ondersteund wordt.
Gebruikt u Internet Explorer als internetbrowser? Deze browser wordt voorlopig nog ondersteund door Windows, maar er zijn plannen om deze ondersteuning binnenkort te beëindingen. Onze websites zijn ook niet meer geoptimaliseerd voor deze browser. Wil u een betere gebruikservaring, dan kiest u best voor een andere browser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox.
Tenslotte, als u uw rekeninguittreksels wenst af te drukken, heeft u ook een pdf-lezer nodig. Heeft u nog geen pdf-lezer op uw computer staan? Dan kan u Acrobat Reader, de pdf-lezer van Adobe, hier gratis downloaden.
Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.
Maak een afspraak