Log in op uw NIBC Direct bankomgeving (via onze website of via de app).
Eenmaal ingelogd, klikt u bij ‘Overzicht’ op "Nieuwe rekening openen". U komt terecht op een overzichtspagina met alle spaarproducten (m.u.v. termijnrekeningen) die u kan openen en hun details. Eenmaal u een keuze heeft gemaakt en bevestigd, wordt de nieuwe rekening aangemaakt en zo snel mogelijk aan uw overzicht toegevoegd.
Let op: u mag als individuele klant 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Per relatie mag u ook 1 spaarrekening, 1 getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Op het aantal Termijnrekeningen staat geen limiet.
Wil u een termijnrekening openen? Klik dan op de overzichtspagina op “Nieuwe termijnrekening openen” voor alle details over onze termijnrekeningen.
De tegenrekening vindt u in het menu ‘Instellingen’ (links op uw scherm of onderaan in de app).
Volg nadien deze stappen:
Welke tegenrekening kan u opgeven?
U kan enkel een zichtrekening bij een Belgische kredietinstelling opgeven die minstens op naam van de rekeninghouder(s) staat. Met andere woorden:
U kan een overschrijving maken tussen uw rekeningen bij NIBC Direct zonder daarbij de verwervingsperiode van de getrouwheidspremie te onderbreken, als aan deze voorwaarden wordt voldaan:
Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet, en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.
Bijvoorbeeld: op 1 juli 2019 stortte u 1.000 euro op uw NIBC Direct Spaarrekening, en 7 maanden later, op 1 februari 2020, zet u dit bedrag over naar uw Getrouwheidsrekening bij NIBC Direct. Op 1 juli 2020 zal u dan uw getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een gereglementeerde rekening bij NIBC Direct. U zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de rentevoet van de oorspronkelijke rekening (de NIBC Direct Spaarrekening) en 5 maanden aan de rentevoet van de nieuwe rekening (de NIBC Direct Getrouwheidsrekening).
Opgelet: De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening en kent geen getrouwheidspremie. Een proportionele overdracht van of naar deze rekening is niet mogelijk
Op de detailpagina van elke spaarrekening vindt u bij “Verworven interesten” hoeveel rente u reeds verworven hebt.
Bij de NIBC Direct Spaarrekening en de NIBC Direct Getrouwheidsrekening staat uw verworven interest opgesplitst in verworven basisrente (rente die u zal ontvangen op 1 januari) en de verworven getrouwheidspremie (de rente die u zal ontvangen bij de eerstvolgende kwartaaluitbetaling: op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober).
Bij de niet-gereglementeerde Flex spaarrekening vindt u uw reeds verworven bruto-rente, die u zal ontvangen op dag 1 van het eerstvolgende kwartaal (op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Dit overzicht houdt geen rekening met de aftrek van roerende voorheffing van 30%.
Heeft u een termijnrekening? Dan vindt u op de detailpagina van de rekening meer informatie over de rente die u zal ontvangen en de modaliteiten errond. Zo vindt u wanneer de rente uitbetaald wordt (maandelijks, jaarlijks of op het einde van de vervaldag), en op welke rekening u de rente zal ontvangen.
Als u heel gericht uw rente-uitbetalingen wil raadplegen, zoekt u best tussen de inkomende betalingen op uw rekening. Het transactieoverzicht vindt u terug op de detailpagina van uw rekening.
Aan het einde van het jaar betaalt NIBC Direct, zoals elke bank, de basisintrest uit op uw spaarrekening. Dan wordt ook een uittreksel aangemaakt waarop het detail van deze berekening staat. Per kwartaal krijgt u ook een rekeninguittreksel indien u getrouwheidspremie verworven heeft.
Het uittreksel kan er op 2 manieren uitzien:
Als u minder rente krijgt dan de vrijgestelde drempel (voorbeeld van 2014):
Als u meer rente krijgt dan de vrijgestelde drempel:
Overschrijven van en naar uw NIBC Direct spaarrekening(en) kan op drie manieren:
De eerste overschrijving naar uw NIBC Direct spaarrekening dient altijd van de tegenrekening te komen die u opgaf bij de aanvraag, en moet minstens op naam van de rekeninghouder(s) staan. Die eerste storting zorgt er voor dat we u als rekeninghouder kunnen identificeren. Omdat we dat grondig willen doen, kan het zijn dat uw eerste storting wat langer duurt.
Wordt de eerste storting goedgekeurd, dan kan u ook van andere rekeningen overschrijvingen uitvoeren naar uw NIBC Direct spaarrekening. Let op, deze overschrijvingen kunnen uitsluitend afkomstig zijn van rekeningen (in euro) bij erkende Belgische kredietinstellingen voor zover u rekeninghouder bent van deze rekening. Overschrijvingen van derden worden niet aanvaard.
Uw rekeningnummer vindt u in de NIBC Direct Bankomgeving. De BIC-code van NIBC Direct is DNIBBE21.
Een overschrijving van een NIBC Direct rekening naar een rekening bij een andere bank, kan enkel naar de tegenrekening.
Log in op de NIBC Direct Bankomgeving en klik op ‘Overschrijving’. Vul bovenaan het bedrag is, kies de van- en de naar-rekening, vul eventueel nog een memodatum en een omschrijving in en bevestig uw overschrijving met de sms-code die u dan ontvangt (of met de app).
Overschrijvingen die op bankwerkdagen voor 12 u 's middags worden ingevoerd, zullen nog dezelfde dag vertrekken. Voert u de overschrijving in na 12u of in het weekend, dan wordt deze overschrijving de volgende bankwerkdag verwerkt. De valutadatum van de overschrijving is altijd de dag waarop uw geld onze bank verlaat. Overschrijvingen tussen banken nemen gemiddeld 24u in beslag (m.u.v. banksluitdagen en weekends).
U kan rechtstreeks overschrijven tussen uw NIBC Direct rekeningen op voorwaarde dat (mede)rekeninghouder of volmachthouder op beide rekeningen bent.
Voert u een overschrijving uit tussen 2 gereglementeerde NIBC Direct rekeningen, dan kan de verwervingsperiode voor de getrouwheidspremie doorlopen. Lees hier meer over de zogenaamde ‘proportionele overdracht’.
Overschrijvingen die op bankwerkdagen voor 12 u 's middags worden ingevoerd, zullen nog dezelfde dag vertrekken. Voert u de overschrijving in na 12u of in het weekend, dan wordt deze overschrijving de volgende bankwerkdag verwerkt. De valutadatum van de overschrijving is altijd de dag waarop uw geld onze bank verlaat. Overschrijvingen tussen banken nemen gemiddeld 24u in beslag (m.u.v. banksluitdagen of weekends).
Elke overschrijving moet steeds door u en via de NIBC Direct Bankomgeving ingevoerd worden. Zo kan u alles veilig zelf regelen. Bevestigen van een overschrijving doet u met een sms-code of via de app.
Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Voor de gereglementeerde spaarrekeningen (de NIBC Direct Spaarrekening en de NIBC Direct Getrouwheidsrekening) kan u met de Opnemingscalculator nagaan wat het effect is van een overschrijving op de opbouw van de getrouwheidspremie.
Ga naar de details van uw spaarrekening, door in het overzichtsscherm op de desbetreffende rekening te klikken. Klik vervolgens op de drie punten bovenaan rechts in uw scherm. Een menu onderaan de pagina opent, waar u de opnemingscalculator terugvindt.
Vul het bedrag in dat u wenst af te halen en wanneer u dit wenst te doen (tussen vandaag en 3 maanden). Wanneer u op “Berekenen” klikt, krijgt u meteen te zien hoeveel getrouwheidspremie u in totaal zou verliezen door de overschrijving. Wil u meer details, kan u op de knop “Downloaden PDF” klikken. In de pdf wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen hoeveel van deze premie u nu al heeft opgebouwd en de totale waarde op het einde van de verwervingsperiode.
Opgelet: voert u een overschrijving uit tussen 2 gereglementeerde NIBC Direct rekeningen, dan kan de verwervingsperiode voor de getrouwheidspremie doorlopen. Lees hier meer over de zogenaamde ‘proportionele overdracht’.
Hou er rekening mee dat u geen pdf’s kan downloaden in de app.
Uw rekeninguittreksels vindt u onder het hoofdmenu “Meer” in de NIBC Direct Bankomgeving.
Let op: in de app kan u geen rekeninguittreksels downloaden. Gebruik daarom de browser op uw smartphone, tablet of computer als u van deze functie gebruik wil maken.
Zolang er geen lopende termijnrekeningen aan uw spaarrekening zijn gekoppeld, kan u uw NIBC Direct rekeningen op elk ogenblik afsluiten in de NIBC Direct bankomgeving.
We zetten dan alles in het werk om de rekening af te sluiten en het saldo (met eventuele verworven interesten) over te maken naar de begunstigde rekening. Zodra dit proces afgerond is, ontvangt u van ons een e-mail ter bevestiging.
Een termijnrekening vroegtijdig afsluiten? Binnen de 14 dagen vanaf het openen kan u een termijnrekening herroepen. Wil u na deze periode de termijnrekening vroegtijdig beëindigen, dan kan dat enkel in uitzonderlijke gevallen. Meer informatie over deze uitzonderlijke gevallen vindt u in onze Algemene Voorwaarden.
Uw rekening kan geblokkeerd worden door NIBC Direct of door uzelf wanneer er een vermoeden van misbruik is. Wanneer u de rekening wilt laten deblokkeren, kan u ons bellen op het gratis nummer 0800 63 500 of een e-mail sturen naar info@nibcdirect.be. Onze medewerkers zullen u uitleggen welke gegevens u ons schriftelijk moet overmaken om uw rekening te deblokkeren.
U kan zelf een blokkering aanvragen op uw spaarrekening. Op een gezamenlijke rekening kan één van de twee rekeninghouders een blokkering aanvragen, deze is dan geldig voor de beide rekeninghouders.
In het geval u uw rekening of gebruiker wilt laten blokkeren omdat u bijvoorbeeld een vermoeden heeft dat iemand uw gebruikersnaam of wachtwoord zou proberen te misbruiken, kan u ons een e-mail sturen met de expliciete vraag uw rekening of gebruiker te blokkeren.
NIBC Direct legt u geen limieten op. Als u een bedrag zou willen overboeken naar uw NIBC Direct rekening is het altijd mogelijk dat de andere bank u een limiet oplegt. U vraagt dit ook best even na bij hen.