Klik op de knop “Aanmelden”, die u op elke pagina van onze website (www.nibcdirect.be) bovenaan rechts ziet. U komt dan terecht op het beveiligde deel van onze website. Of u kan ook deze url gebruiken:
https://login.nibcdirect.com/?origin=https://e-banking.nibcdirect.be/login&language=nl_BE_direct
U vult op deze pagina uw gebruikersnaam en wachtwoord in, samen met de sms-code die u als extra veiligheidsmaatregel van ons ontvangt.
Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Gebruikt u de app?
Dan kan u er ook voor kiezen om met de app te bevestigen in plaats van een sms-code in te vullen.
Open de app en vul uw pincode in (of log in met behulp van uw vingerafdruk of via gezichtsherkenning).
Nog niet geregistreerd?
Dan zal u eerst om uw gebruikersnaam en wachtwoord worden gevraagd.
Op het inlogscherm van de NIBC Direct bankomgeving klikt u op “Gebruikersnaam vergeten?”. Na het invullen van uw gsm-nummer, ontvangt u een sms met daarin uw gebruikersnaam.
Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Het kan zijn dat er een fout is geslopen in het invoeren van uw gsm-nummer, misschien staat ergens een spatie te veel?
Bijvoorbeeld: het gsm-nummer “0471 23 45 67”, dient op deze manier ingevuld te worden: +32471234567.
Een andere oorzaak kan zijn dat uw gsm-nummer niet uniek is. We sturen enkel een sms met uw gebruikersnaam als we uw nummer in ons systeem herkennen én als dat nummer uniek is (dit wil zeggen, niet gedeeld is met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving).
Blijft u problemen ondervinden of deelt u uw gsm-nummer met iemand anders? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Op het inlogscherm van de NIBC Direct bankomgeving kan u via "Wachtwoord vergeten?" zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. U ontvangt dan van ons een e-mail waarmee u verder kan.
Wanneer er te vaak een verkeerde combinatie gebruikersnaam/wachtwoord wordt ingevuld, wordt uw toegang automatisch geblokkeerd. Bel onze klantendienst om uw toegang opnieuw te activeren, op het gratis nummer 0800 63 500.
De sms-codes worden meteen verstuurd, maar we kunnen niet uitsluiten dat er af en toe een vertraging kan insluipen.
Blijft u problemen ondervinden? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Misschien bent u op de verkeerde pagina terecht gekomen of gebruikt u een verouderde browser? Ga steeds via onze website en de knop bovenaan "Aanmelden" naar de NIBC Direct bankomgeving. Of u kan ook deze link gebruiken:
https://login.nibcdirect.com/?origin=https://e-banking.nibcdirect.be/login&language=nl_BE_direct
Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantendienst zodat zij u kunnen verder helpen.
De vorige beveiligde e-banking omgeving is vorig jaar vervangen door een nieuwe NIBC Direct bankomgeving. Dit betekent dat er een nieuw webadres is, de systemen achterliggend aangepast zijn en de manier waarop u inlogt anders is. Als u op dat moment klant was bij ons, zal u de eerste keer een aantal stappen moeten doorlopen alvorens u toegang krijgt tot uw spaarrekeningen in de nieuwe bankomgeving.
Meer info over de stappen die u moet doorlopen om uw toegang te activeren, leest u hier.
U vindt de NIBC Direct-app via Google Play of in de App Store.
De app kan u installeren op meerdere toestellen (telefoon of tablet), maar hou er rekening mee dat u slechts met 1 toestel (uw primair apparaat) acties kan uitvoeren. Dat betekent dat u uw primair apparaat steeds bij de hand moet hebben wanneer u op een ander toestel bijvoorbeeld een overschrijving wil uitvoeren. In uw beveiligde bankomgeving, bij het menu ‘Apparaten’, kan u de instellingen hiervoor beheren. Per telefoon of tablet kan er slechts 1 iemand aan de app worden gekoppeld.
Let op: voor uw gebruiksgemak activeert u best eerst de toegang tot de nieuwe NIBC Direct bankomgeving voordat u de app gebruikt. U kan de app gebruiken om uw spaarrekeningen te beheren, of als token wanneer u via bijvoorbeeld uw computer wil inloggen.
Bij NIBC Direct is veiligheid onze eerste prioriteit. Daarom zijn er 4 voor u zichtbare niveaus waarop uw gegevens en geld beveiligd zijn.
Natuurlijk heeft NIBC Direct in de achtergrond nog andere beveiligingssystemen draaien.
Kan ik een nieuwe rekening openen als klant?
Als klant van NIBC Direct kan u in de beveiligde bankomgeving zelf bijkomende rekeningen openen:
Let op: u mag als individuele klant 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Per relatie mag u ook 1 spaarrekening, 1 getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Het aantal Termijnrekeningen dat u kan openen, is niet beperkt.
De getrouwheidspremie wordt verworven zodra uw spaargeld 1 jaar onafgebroken op de rekening staat, Zodra de getrouwheidspremie is verworven, wordt deze op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober.
Voorbeeld: op 1 maart 2019 schrijft u 100 euro over naar uw spaarrekening. U heeft recht op de getrouwheidspremie als deze 100 euro op 1 maart 2020 nog steeds op de rekening staat. Die verworven getrouwheidspremie ontvangt u dan het eerstvolgende kwartaal, namelijk 1 april 2020. Vanaf dan (1 maart 2020) gaat ook een nieuwe getrouwheidsperiode in.
Bij het openen van een rekening dient u ons een kopie (voor- en achterkant) van uw identiteitskaart te bezorgen. Alle banken zijn immers verplicht over een kopie van de identiteitskaart van hun klanten te beschikken.
Nadat u het aanvraagformulier heeft ingevuld, stuurt u ons per post of digitaal een kopie, of foto van uw identiteitskaart (voor- en achterkant). Als er een mederekeninghouder is, moet ook hij/zij ons een kopie bezorgen.
Let op de volgende punten:
U kan rechtstreeks overschrijven tussen uw NIBC Direct rekeningen op voorwaarde dat u op die rekening (mede)rekeninghouder bent.
Als u volmachthouder bent op een spaarrekening, dan kan u overschrijven naar een andere rekening met dezelfde rekeninghouder, op voorwaarde dat u ook op deze rekening volmachthouder bent.
U kan een overschrijving maken tussen uw rekeningen bij NIBC Direct zonder daarbij de verwervingsperiode van de getrouwheidspremie te onderbreken (de zogenaamde ‘proportionele overdracht’), als aan volgende voorwaarden is voldaan:
Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet, en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.
Bijvoorbeeld: op 1 juli 2019 stortte u 1.000 euro op uw NIBC Direct Spaarrekening, en op 1 februari 2020 zet u dat bedrag over naar uw NIBC Direct Getrouwheidsrekening. Op 1 juli 2020 zal u dan uw getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een gereglementeerde rekening bij NIBC Direct. U zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de rentevoet van de oorspronkelijke rekening (de NIBC Direct Spaarrekening) en 5 maanden aan de rentevoet van de nieuwe rekening (de NIBC Direct Getrouwheidsrekening).
Opgelet: De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening en kent geen getrouwheidspremie. Een proportionele overdracht van of naar deze rekening is niet mogelijk.
De vorige beveiligde e-banking omgeving is vorig jaar vervangen door een nieuwe NIBC Direct bankomgeving. Dit betekent dat er een nieuw webadres is, de systemen achterliggend aangepast zijn en de manier waarop u inlogt anders is. Daarom zal u de eerste keer een aantal stappen moeten doorlopen (de veiligheidsvraag beantwoorden, uw gsm-nummer en uw e-mailadres bevestigen, een (nieuw) wachtwoord instellen), alvorens u toegang krijgt tot uw spaarrekeningen in de nieuwe bankomgeving.
Meer info over de stappen die u moet doorlopen om uw toegang te activeren, leest u hier.
Bij het activeren van uw nieuwe NIBC Direct bankomgeving zal u gevraagd worden om opnieuw een wachtwoord in te stellen. U kan ervoor kiezen om hetzelfde wachtwoord te gebruiken, mits uw wachtwoord voldoet aan de vereisten.
Tip: voer het wachtwoord zelf in. Kopieer en plak het niet vanuit een ander programma.
Uw wachtwoord wordt versleuteld bewaard. NIBC Direct heeft op geen enkele manier inzage in uw klantengegevens of zicht op uw wachtwoord. Houd uw wachtwoord altijd strikt geheim en deel dit met niemand. Ook onze medewerkers zullen u nooit vragen naar uw wachtwoord.
Controleer of u de zichtbare delen van het gsm-nummer op uw scherm herkent. Klopt het gsm-nummer niet, dan kan u ons het aanvraagformulier “Gsm-nummer wijzigen” bezorgen. Dit formulier vindt u bij “Documenten en formulieren”.
Klopt het nummer volgens u wel en blijft u problemen ondervinden? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Afhankelijk van uw telefonieprovider ontvangt u sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Controleer op het scherm of u het e-mailadres correct hebt ingevuld. Kijk ook even in uw ongewenste e-mails (of spam of junk folder). Het zou kunnen dat u de mail daarin hebt ontvangen.
Blijft het probleem bestaan? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Bent u volmachthouder? Als volmachthouder heeft u geen tegenrekening bij NIBC Direct. In dat geval vragen we naar de tegenrekening die gekoppeld is aan de NIBC Direct spaarrekening waarop u een volmacht heeft.
Het kan ook zijn dat de vraag verwijst naar een oude tegenrekening, als u uw tegenrekening heeft gewijzigd (of willen wijzigen) vlak voor de nieuwe bankomgeving in voege trad.
Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze klantendienst.
U kan een foutmelding krijgen omdat het e-mailadres reeds werd geactiveerd door de andere gebruiker. U zal dan een nieuw e-mailadres moeten ingeven. Elke klant moet over een uniek e-mailadres beschikken en kan het niet delen met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving. Uw e-mailadres zal ook uw oude gebruikersnaam vervangen.
Het kan ook zijn dat een fout is geslopen bij het invoeren van het e-mailadres. Misschien staat er ergens een spatie teveel?
Niet alle telefonieproviders laten toe dat u ons gratis nummer (0800 63 500) belt vanuit het buitenland. Ervaart u problemen? Dan kan u ons bereiken op volgend nummer: +32 2 300 15 81
(maandag tot vrijdag van 8u30 tot 17u, donderdag tot 19u)