Phishing

Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt door phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dit kan op verschillende manieren: per e-mail, met een pop-up, via uw favorieten (één van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) over de telefoon.

Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van 'controle of update van bestanden' gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen! NIBC Direct, of een andere bank, zal u nooit zelf contacteren om uw gegevens op te vragen of te laten wijzigen.

Hoe gaat een fraudeur te werk?

Stap 1: u krijgt een misleidende e-mail die lijkt op een bericht van uw bank. Mogelijk wordt hierbij het logo van uw bank gebruikt. In deze e-mail wordt u uitgenodigd om uw bankgegevens te controleren, zogezegd omwille van veiligheidsredenen, controle van de bestanden, verlies van gegevens, ...

Stap 2: een link in de mail stuurt u naar een valse website die erg lijkt op de website van uw eigen bank. Daar dient u een aantal velden in te vullen of handelingen uit te voeren. Voor u het weet, hebt u vertrouwelijke gegevens doorgegeven.

Stap 3: nadat ze een phishingmail hebben verstuurd, kunnen fraudeurs u mogelijk ook opbellen. Hierbij doen ze zich voor als bankmedewerker die u vertelt dat er problemen zijn met uw bankrekening. Om te kijken of alles in orde is, moet de medewerker uw gegevens hebben.

Hoe herkent u een phishingbericht?

NIBC Direct of een andere bank zal u nooit per e-mail of via een pop-up bericht vragen vertrouwelijke gegevens door te geven. Zo'n bericht is dan ook per definitie een phishingbericht.

In een phishingbericht kunnen volgende kenmerken aanwezig zijn:

  • Phishingberichten zijn soms slecht geschreven, ze kunnen slecht gespeld zijn en/of grammaticale fouten bevatten. Soms zijn ze zelfs niet in uw eigen taal. Uw bank weet in welke taal u uw communicatie wil ontvangen en screent die uitvoerig op mogelijke fouten. Berichten die niet aan deze kenmerken voldoen, zijn per definitie verdacht. Let wel: criminelen zorgen er voor dat hun communicatie steeds professioneler wordt en filteren mogelijke fouten er reeds uit.
  • In phishingberichten wordt soms gedreigd met gevolgen als u niet ingaat op de vraag.
  • De link in phishingberichten leidt naar een website die er uitziet als de site van uw bank. Die site zal, in tegenstelling tot de echte website van de bank, niet beveiligd zijn.
  • In het veld van de afzender van de e-mail kan soms een vervalst e-mailadres staan. Controleer altijd of dat adres van uw bank is. In het geval van NIBC Direct is dat info@nibcdirect.be. Als u twijfelt, contacteer dan uw bank via uw gebruikelijke contactkanaal en antwoord nooit op de e-mail.
  • Het adres van de afzender kan er raar uitzien.
  • Uw spamfilter geeft aan dat het bericht spam is.

Voorbeelden van pogingen tot oplichting:

Phishing Voorbeeld 2023 03 07
Phishing Voorbeeld 2023 03 02