Veel pendelaars klagen over treinen die vaak te laat zijn. Een mobiele app maakt het nu gemakkelijker om daarvoor compensatie te krijgen.
Tien minuten op maandag, 15 op dinsdag, 5 op donderdag, … U bent het beu dat uw trein zelden of nooit op tijd is. Wist u dat u financiële compensatie kan krijgen voor dat ongemak? Klinkt onwaarschijnlijk en toch klopt het! Zodra u minimaal 20 vertragingen van 15 minuten hebt genoteerd of 10 vertragingen van 30 minuten of één occasionele vertraging van minstens 60 minuten betaalt de NMBS een schadevergoeding.
Dat lijkt goed, maar de hele procedure is nogal vervelend en schrikt meer dan één treinreiziger af: u moet zelf uw vertragingen bijhouden en die op een formulier invullen dat u op de website van de NMBS terugvindt.
Om het de pendelaars gemakkelijker te maken, ontwikkelde de consumentenorganisatie Test-Aankoop een mobiele app: Late Train (voorlopig alleen beschikbaar voor iPhone). De app houdt uw vertragingen bij en vult voor u het NMBS-formulier in!
De app houdt al uw trajecten bij en zet alle stations die u hebt bezocht in een lijst. U duidt aan hoeveel vertraging uw trein telkens heeft. De app bewaart de informatie in een database die beveiligd is met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Als u 10 keer minstens 30 minuten hebt gewacht of 20 keer minstens 15 minuten – het minimum om een compensatie te krijgen – ontvangt u een formulier met alle vertragingen wanneer u inlogt op uw account. Dat formulier hoeft u dan alleen maar naar de NMBS te sturen om uw schadevergoeding te ontvangen.