Droomt u ervan om een bepaald project op te starten, maar hebt u nog niet voldoende gespaard? Dan is crowdfunding misschien iets voor u. Zeker nu de fiscale voordelen voor de investeerder reëel zijn. We geven u bovendien tips hoe u van start kunt gaan.
Crowdfunding biedt u de kans om een project te laten financieren door het publiek (‘crowd’ in het Engels). Dat is mogelijk voor zo goed als elk project via gespecialiseerde online platformen. Crowdfunding in België is trouwens geen marginaal verschijnsel meer. Het crowdfunding adviesbureau Douw&Koren zette een aantal interessante cijfers voor 2016 op een rijtje:
De stijging van het aantal crowdfunding-intitiatieven in België is spectaculair, toch scoort ons land nog veel lager dan de Engelstalige landen of onze buur Nederland, waar in 2016 zo’n 170 miljoen euro werd opgehaald. Er zijn een aantal initiatieven opgestart die het vertrouwen in deze alternatieve financieringsvorm moeten versterken.
Sinds 1 februari moeten platformen voor crowdfunding een vergunning hebben van de FSMA (de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten), om het vertrouwen in deze alternatieve financieringsvorm een boost te geven. Een lijst van deze platformen die tot op vandaag erkend zijn staat op de website van de FSMA.
Ander goed nieuws is dat er nu eindelijk fiscale voordelen zijn voor wie investeert of een lening verstrekt aan een crowdfundingproject via een platform erkend door de FSMA.
Zo kunnen particulieren genieten van een belastingvermindering van 30% of 45% als zij rechtstreeks investeren in het kapitaal van startende vennootschappen (de zogenaamde taxshelter). Een vennootschap kan zo maximaal € 250.000 ophalen.
Ook is er sinds februari dit jaar een vrijstelling van roerende voorheffing op interesten van leningen (credit crowdfunding). Een kredietgever die een lening aangaat om een crowdfundingproject van een startende onderneming te financieren via een erkend crowdfundingproject, zal kunnen genieten van een vrijstelling van roerende voorheffing op de interesten van de lening.
U wilt graag met een crowdfundingcampagne van start gaan? Dit zijn de vier belangrijkste stappen:
Er zijn een twintigtal spelers op de Belgische markt, elk met een eigen visie en regels. Sommigen zijn gespecialiseerd in start-ups (Look&Fin, MyMicroInvest), anderen zijn eerder gericht op cultuur, liefdadigheid enzovoort. Informeer u en kies naargelang uw project en ambitie.
Het is belangrijk om een project tot in de puntjes voor te bereiden. Hoe beter u uw project beschrijft, hoe makkelijker het is voor investeerders om voor uw project te kiezen. Denk ook na over uw financieel streefdoel en formuleer haalbare doelstellingen en deadlines. Sommige crowdfundingplatformen werken met een selectiecriteria. Bekijk vooraf wat nodig is om toegelaten te worden tot het platform, en werk naar deze eisen toe.
Zorg dat iedereen er vanaf weet. Informeer al uw vrienden en collega’s en maak gebruik van de sociale media. Probeer ook de lokale pers warm te maken. Sommige crowdfundingplatformen zetten soms hun eigen kanalen in promotie te maken voor de lopende acties.
Als dank voor hun steun, voorzie een beloning voor uw investeerders. Dat kan gaan van een simpel hebbedingetje tot een rendement op de investering als u een start-up lanceert. U hebt echter niet altijd keuze om een niet-financiële beloning weg te geven. Dat hangt af of het crowdfundingplatform via een bepaald verdienmodel werkt.
Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.
Maak een afspraak