Uit een onderzoek van Accenture bij zo’n 33.000 klanten in 18 landen of regio's, blijkt dat 60% van de Beneluxklanten er geen problemen mee heeft om meer persoonlijke data aan zijn bank te geven in ruil voor nieuwe voordelen.
De Global Distribution & Marketing Consumer Study van Accenture leverde wereldwijd een aantal opvallende trends op. Zo beschouwen de ondervraagde mensen hun data of privégegevens steeds meer als een soort wisselmunt in ruil voor nieuwe en bijkomende diensten. In ruil voor die data verwachten ze echter gepersonaliseerde voordelen. Daarnaast blijkt dat jongeren er geen probleem mee hebben als hun bankzaken automatisch via Google, Apple, Facebook of Amazon zouden geregeld worden.
Wereldwijd is er een verschil tussen de Benelux en andere regio’s. Bij ons blijkt namelijk ‘slechts’ 60% bereid te zijn om meer data aan zijn bank te geven in ruil voor uitgebreidere diensten of andere voordelen. Dat komt overeen met andere Europese landen, uitgezonderd Italië dat flink hoger scoort met 73%. In andere delen van de wereld delen mensen hun persoonlijke data veel gemakkelijker: 73% in de VS, 73% in Chili, 83% in Brazilië, 85% in Thailand en 87% in Indonesië.
Algemeen vindt 51% van de Beneluxklanten dat het delen van gegevens aan zijn bank moet leiden tot gepersonaliseerde producten en diensten. Wereldwijd is dat de laagste score op Japan na met 46%. Uitschieters aan de andere kant zijn Chili (76%) en Brazilië (80%).
Tenslotte blijkt dat 29% van de Beneluxklanten bereid zou zijn om over te stappen naar een Google, Apple, Facebook of Amazon voor bancaire producten en diensten. In Europa zijn enkel de Noordelijke landen nog terughoudender met 25%, terwijl men daar in Duitsland (40%), Italië (52%), Verenigd Koninkrijk (45%) en Spanje (45%) veel gewilliger tegenover staat.