phishing.jpg

augustus 2018

Meer oplichting via internetbankieren

Steeds meer mensen laten zich vangen aan praktijken van oplichters die geld van hun rekening willen stelen. Alleen al in het eerste kwartaal van 2018 werden in België 1.361 fraudes via internetbankieren geteld, 60% meer dan een jaar eerder.

Ontvreemd bedrag stijgt sterk

Niet alleen het aantal fraudes lag fors hoger dan in dezelfde periode van 2017, in bedrag was er zelfs meer dan een verdubbeling. Ter vergelijking: in heel 2017 werden slachtoffers 2,5 miljoen euro lichter gemaakt, in 2016 bleef de schade nog beperkt tot 441.000 euro.

Meestal gebeurt de fraude door een consument een mail te sturen die eruit ziet alsof hij van zijn bank komt. Daarin wordt geschreven dat de betaalkaart om een of andere reden dringend moet worden vervangen of een update moet krijgen, waarna hem gevraagd wordt de kaart op te sturen en ook de code te bezorgen. Of: in de mail staat een link die leidt naar een website die lijkt op de klassieke website van zijn bank. Daar moet het slachtoffer zijn codes of paswoorden ingeven. Die worden dan door de fraudeurs gebruikt om in te loggen op de echte internetbanking van zijn bank en zo frauduleuze overschrijvingen te doen.

De oplichters zijn intussen ook goed thuis op de sociale media. Zo benaderen ze soms via WhatsApp mensen die iets aanbieden op tweedehandssites, en doen ze zich voor als geïnteresseerde kopers. Vervolgens vragen ze de verkoper een klein bedrag, bijvoorbeeld 0,01 euro, over te schrijven naar hun rekening, zogezegd om de identiteit van de verkoper te controleren. De verkoper ontvangt dan een link die leidt naar een valse websitewaarop ze naar de bankcodes van de verkoper vissen.

Ook “populair” zijn berichten die schijnbaar afkomstig zijn van een vertrouwde warenhuis of leverancier en die u erop attent maken dat u een prijs gewonnen heeft of kan winnen. Vaak krijgt u nadien een reeks vragen, en wordt u op het einde gevraagd  om eerst een bedrag over te schrijven voor administratie- of verzendingskosten om zogezegd nadien uw prijs te krijgen.

Hoe voorkomt u te worden misleid?

Hoewel de fraudeurs steeds professioneler tewerk gaan, volstaat vaak wat meer oplettendheid om geen slachtoffer te worden van de slinkse praktijken, die ook bekend staan als phishing.

Enkele tips:

  • Kijk naar de afzender van de mail. Niet zozeer de naam van de afzender is van belang, wel het afzendadres. Komt het afzendadres niet exact overeen met de naam van uw bank of uw vertrouwde leverancier, dan bent u best voorzichtig. Zo gaat u best niet in op mails die verzonden zijn door nibcdirect@groundlu.jackradiant.com. Een echt bericht van NIBC eindigt op nibc.com of nibcdirect.be.
  • Kijk naar de aanhef. Wordt u door een Belgische bank louter aangesproken met ‘geachte’ zonder meer, wantrouw dan het zaakje. Uw bank kent uw naam.
  • Uw bank vraagt u via een gewone mail nooit naar vertrouwelijke informatie.
  • Ook een dwingende toon is verdacht. Uw bank zal niet dreigen om uw rekening af te sluiten indien u niet binnen de drie dagen reageert.
  • Staat de mail vol taalfouten of krakkemikkige zinnen, ga er dan niet op in. Wellicht gaat het om een tekst die in een andere taal is opgemaakt en dan door een vertaalmachine is gehaald. Stuur de mail bij twijfel door naar de bank.

Wat kan u doen als u denkt dat u een phishing-bericht hebt ontvangen?

Hebt u twijfel over de echtheid van de mail? Bel dan uw bank op. Gebruik daarvoor niet het nummer in de mail, maar wel het nummer dat u terugvindt op de website. Krijgt u een verdachte mail in naam van NIBC Direct, dan kan u die ook versturen naar phishing@nibcdirect.be.

Wat als u slachtoffer bent geworden?

En bent u, ondanks alle voorzorgen, toch het slachtoffer, laat dan meteen uw kaart blokkeren via Card Stop op het nummer 078 170 170, dien klacht in bij de politie en verwittig uw bank.

 

Laatste update artikel: 10 januari 2022

Heeft u een vraag voor ons? We bellen u graag op een ogenblik dat het u uitkomt.

Maak een afspraak